Metta meditatie

Metta meditatie  

“Like a caring mother holding and guarding the life of her only child, 

So with a boundless heart of lovingkindness, 

Hold yourself and all beings as your beloved children” 

Gautama Buddha  

Metta meditatie is een vorm van mediteren waarin je oefent in het ontwikkelen van barmhartigheid of mededogen voor jezelf en anderen.  

Metta is een woord uit de pali-taal. In het engels wordt het meestal loving-kindness genoemd. Wij noemen het liefdevolle vriendelijkheid. Het gaat om de pure liefde die ieder mens in zich heeft en nodig heeft, maar niet iedereen is even goed in het ontvangen of delen hiervan.  

Bij een metta meditatie oefen je om eerst jezelf en daarna anderen te waarderen en lief te hebben. Een warmte te voelen en delen, zonder dat je daarbij iets terugverwacht van een ander. 

Je opent je hart en richt je op het geluk en welzijn van uiteindelijk alle wezens. Een metta meditatie bestaat uit 3 delen, want je kunt niet in één keer de hele wereld verlichten. Je begint bij de basis en dat ben je natuurlijk zelf.  

Bij ieder deel gebruik je steeds dezelfde zinnen: 

Dat ik veilig mag zijn. 

Dat ik vrij mag zijn van lijden. 

Dat ik gezond mag zijn. 

Dat ik gelukkig mag zijn. 

Dat ik vredig mag zijn. 

Dat ik mag leven in lichtheid. 

Dat ik heel mag zijn.  

In het eerste deel van de meditatie richt je dus op jezelf.  

Het tweede deel bestaat uit drie stappen. Eerst denk je aan iemand van wie je houdt, dan aan iemand waar je neutrale gevoelens voor hebt en dan aan iemand met wie je moeite hebt. 

 In het derde en laatste deel richt je op alle levende wezens.  

Steeds gebruik je dezelfde zinnen.  

Als je deze meditatie alleen doet kun je natuurlijk ook andere woorden gebruiken. Wat dan goed voelt voor jou, hier sta je vrij in. Bij een groepsmeditatie is het gebruikelijk dat iedereen dezelfde woorden gebruikt. De groepsdynamiek zal ook de intentie verhogen.  

Misschien voelt het gek om deze zinnen steeds te herhalen en krijg je het gevoel dat het helemaal niets doet. Je zult je ook niet meteen heel anders voelen. Maar enkel en alleen doordat je dit doet vorm je de bedoeling voor het creëren van metta. Je brengt je aandacht er naar toe en dat is genoeg. 

What do you want to do ?

New mail

Meer focus

Meer rust

Minder stress

Daar gaat Meditatiekring Deventer over. 

Nuchter, praktisch, licht. 

Juist als je heel druk bent. 

Op dit blog vind je inspiratie, achtergrond informatie en zo af en toe een mooie meditatie om zelf te ervaren. 

Blijf gerust een tijdje, lees mee, doe mee en laat een reactie achter.

Schrijf je in voor de Nieuwe Focus; ons 2 wekelijks E-zine.

Meer Lezen?

lees alle blog posts